Nurmijärven Perussuomalaisten valtuustoaloite pysäköintipaikkojen riittävyydestä

Pysäköintipaikkojen riittävyys on puhuttanut kuntalaisia erityisesti Klaukkalassa viime aikoina. Me Perussuomalaiset esitämme, että kunnan tulee kaavoituksessaan varmistaa pysäköintinormien riittävyys ja nostaa se tasolle, jolla millään kunnan alueella ei asukkaiden pysäköinti muodostu ongelmaksi. Nurmijärvellä oma auto on monille kuntalaisille välttämättömyys. Emme halua kuntalaisten kohtaavaan samanlaisia ongelmia, joihin on nyt törmätty Kivistössä ja muilla pääkaupunkiseudun alueilla kun on suunniteltu autottomia kaupunkialueita ja jälkikäteen havaittu, että tarpeita pysäköinnille olisi kuitenkin ollut paljon enemmän kuin ennakoitiin. Pelkkä kadunvarsipysäköinti veronmaksajien kustannuksella ei myöskään ole riittävä ratkaisu, vaan rakentajat on kaavoituksella velvoitettava riittävän pysäköintitilan varaamiseen tulevaisuudessa.

Autottomuudesta haaveilevat voivat löytää itselleen sopivia ympäristöjä Helsingin suunnalta. Nurmijärven ei tarvitse ryhtyä kilpailemaan kaupunkimaisuudessa ja autottomuudessa etelänaapureidemme kanssa, vaan Nurmijärvi tulee pitää omilla autoillaan liikkuville sujuvana kuntana. Siksi me haluamme, että selvitetään millainen taso pysäköintinormeiksi on eri puolilla kuntaa riittävä myös tulevaisuuden tarpeet huomioiden ja asetetaan normit tulevaisuuden kaavoituksessa tasolle, jolla pysäköintipaikkoja on tarpeeksi kaikille kunnan asukkaille.

Kirjoitettu 9.4.2019